Miten Lillukanvarresta tuli Lillukanvarsi?

Yleensä yrityksen nimen takaa löytyy päivien tai viikkojen pituinen pohdinta, pitkä googletus ja iso kasa kavereiden, tuttujen ja työkontaktien mielipiteitä. Unohtamatta tietenkään YTJ:n tietokannan ylikäyttöä, kun yleensähän ensimmäisinä mieleen tulleet ehdotukset on varattu jo vuosia sitten.

Kun ikuisuudelta tuntuva aika sitten olin suomen kielen yliopisto-opiskelija, otin kaikki kurssit, jotka millään tavalla liittyivät nimistöntutkimukseen. Etunimet, paikannimet, yritysnimet. Etunimistähän olen ollut kiinnostunut koko pienen ikäni, mutta yritysnimien kurssilla tajusin, miten kiehtovia yritysnimet voivat olla.

Yritysnimien hauskuus piilee siinä, että niille on vähemmän rajoitteita kuin ihmisten nimille. Kun saa lapsen, on yleensä suotavaa ajatella hänen kasvavan omaksi yksilökseen. Hän ei ole vanhempansa jatke, joka tulee ikänsä julistamaan luojansa arvomaailmaa ja elämäntapaa. Toiminimiyritys sen sijaan voi hyvinkin olla yhden ihmisen persoonan jatke.

Yliopistossa opin yritysnimien kielellisestä rakentumisesta ja vähän siitä, minkälaisia mielikuvia yrittäjät haluavat nimien kautta välittää. Oman yritykseni perustamisen myötä olen törmännyt enimmäkseen erottautumisnäkökulmaan: yritysnimiä tulvii niin joka paikasta, että mieleen jäädäkseen täytyy olla vähän erikoinen tai ainakin persoonallinen.

(Graduni tein lopulta ihan etunimistä. Jos olisin nyt tekemässä samaa valintaa, yritysnimet puhuttelisivat varmaan enemmän.)

Näin puolivuotisen yrittäjänurani aikana olen tehnyt hyviä ja huonoja valintoja, mutta nimivalintaani olen ollut tyytyväinen. Törmään jatkuvasti ihmisiin, jotka tunnistavat minut yritysnimeni perusteella! Yritys on ollut pystyssä muutaman kuukauden, ja silti nimi on onnistunut jättämään muistijäljen.

Älä takerru lillukanvarsiin

Verkkosivujeni ensimmäiset lauseet kuuluvat: “Viestintätoimisto Lillukanvarsi. Älä takerru lillukanvarsiin – minä teen sen puolestasi”. Otin siis yleisesti käytetyn sanonnan ja tein siitä yritykselleni nimen. Taustalta löytyi kokemus työelämästä, jossa monella viestintä tuntuu aikaa vievältä ja vähän ylimääräiseltä hommalta, joka näyttää aluksi helpolta muttei ole sitä.

Viestintähän on jatkuvaa suurien kokonaisuuksien ja yksityiskohtien vuoropuhelua. Varsinkin yksityiskohtien kanssa menee monelta hermo. Somessa kukin kirjoittaa niin kuin kirjoittaa, ja siihen puuttuminen pyytämättä ei ole muuta kuin ikävää käytöstä. Painotuotteilta ja verkkosivujen staattisilta teksteiltä on kuitenkin mielestäni lupa odottaa enemmän. Tarkkuudella ja jopa perfektionismilla on siis mielestäni paikkansa nykypäivän viestinnässä.

Minä haluan auttaa kaikkia niitä lillukanvarsiin takertuvia yrityksiä ja yrittäjiä, joiden aika olisi paremmin käytössä oman ydinosaamisen parissa.

Siksi siis Lillukanvarsi. Viestintätoimisto keikkuu nimen edessä selvyyden vuoksi. En tykkää nimistä, joista ei pysty ollenkaan päättelemään yrityksen toimialaa. Toiminta on vasta alkanut, mutta jo nyt välillä pyörittelen mielessäni, olisiko alkuosaksi parempi Sisältötoimisto.

Myönnettäköön, että Lillukanvarrella on paljon tekemistä myös alkusointujen kanssa. Sähköpostiosoite liina(a)lillukanvarsi.fi nyt vain soittelee ikuisen fennistin sisäistä kannelta.

Onko sinulla paljon asiaa mutta vähän aikaa? Viestintätoimisto Lillukanvarsi tarjoaa ketterää viestintäapua. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *