Pidä verkostosi elävinä viestinnän keinoin

Verkostoidutko aktiivisesti? Tapaat uusia ihmisiä, keskustelet, annat käyntikorttisi ja saat keskustelukumppanisi kortin vastalahjana. Lisäätte toisenne LinkedIn-kontakteiksi – ja mitä sitten?

Olen törmännyt useampiin erilaisiin toimintatapoihin, jotka on valittu sen mukaan, mikä itselle luontevalta tuntuu. Jotkut soittavat, toiset lähettävät sähköpostia, useimmat antavat asian olla. (”Mitä sitä turhaan pitämään yhteyttä, jos ei sen kummempaa asiaakaan ole?” Kysyy tyypillinen suomalainen, joka soittaa lähimmilleenkin vain, kun on oikeaa asiaa.)

Verkostoitumisen taustalta löytyy kuitenkin lähes aina vieno toive, että uudet tuttavuudet johtaisivat uusiin kauppoihin. Jos ei nyt, niin tulevaisuudessa. Miten siis saadaan aikaan se, että tänään tapaamasi ihminen ottaa sinuun myöhemmin yhteyttä tajuttuaan, että tuotteesi tai palvelusi vastaavat hänen tarpeeseensa? Luet viestintätoimiston blogia, saat siis viestinnällisen ratkaisumallin: auta uutta tuttavaasi rakentamaan suhde yritykseesi.

Onnistuit jo jättämään muistijäljen, joka on toivottavasti mukavan positiviinen, koska sinähän olet alasi ammattilainen ja vielä kiva ihminen. Uusi tuttava tsekkaa verkkosivusi käyntikortista tai LinkedInistä, oikein aktiivinen tyyppi saattaa jopa googlettaa ne. Mitä luulet, että hän haluaa löytää?

Yksinkertaiset käyntikorttisivut on helppo ja halpa tehdä. Hyvin mietitty staattinen sisältö ei heti paljasta, jos sivuja ei ole hetkeen päivitetty. Mutta eikö uusi tuttavasi haluaisikin tutustua yritykseesi vähän syvemmin? Hän tapasi jo sinut, mutta etsiytyessään verkkosivuillesi hän haluaa oppia sinusta ja yrityksestäsi lisää. Ehkä hän haluaa kuulla mielipiteesi johonkin alaasi liittyvään eettiseen ongelmaan. Ehkä häntä kiinnostaa tietää, minkälaisia asiakkaita olet aiemmin auttanut. Ehkä hän on hiljaa itsekseen miettinyt tarvitsevansa joskus tulevaisuudessa jotain, mitä yrityksesi tarjoaa, ja nyt hän uteliaana tutkii, mitä sinulla on aihepiiristä sanottavanasi.

Tässä tilanteessa toimii sivusto, jolla on enemmän sisältöä kuin kiireinen nykyihminen jaksaa kerralla lukea. Lukijalle jää mielikuva, että yrityksesi asiantuntemus ulottuu paljon pitemmälle kuin hänen oma kärsivällisyytensä. Näin hän palaa myöhemmin sivuillesi – luultavasti sosiaaliseen mediaan laittamasi linkin kautta – saadakseen taas lisää tietoa yrityksesi toiminnasta.

(Pidä kuitenkin huolta, että tekstejäsi on mukava lukea. Harva viitsii palata uudestaan jargonin pariin!)

Ethän hylkää verkostojasi oman onnensa nojaan?

Ennen pitkää tämä kerran tapaamasi kontakti on omasta näkökulmastaan ollut kanssasi tekemisissä jo usein. Onhan hän lukenut yrityksesi toiminnasta jo usein.

Puolen vuoden päästä tapaamisestanne uusi tuttavuutesi toteaa, että tarvitsee palvelua tai tuotteita kaltaiseltasi yritykseltä. Koska hän on jo usein törmännyt yritykseesi netissä ja näin vahvistanut alkuperäistä mielikuvaansa toiminnastasi, hän aika varmasti pyytää sinulta tarjouksen. Olethan sentään jo tuttu!

Miten olisi käynyt, jos verkkosivusi olisivatkin olleet tyhjää täynnä? Pari mainoslausetta, valokuva ja kiva graafinen elementti. Nähty ja unohdettu aika pian. Olisit vain nimi nälkävuoden pituisella LinkedIn-kontaktilistalla. Kuka oikeasti muistaa aktiivisesti kaikki ihmiset, jotka on tavannut kerran joskus puoli vuotta sitten?

Suhteen rakentaminen ja ylläpito viestinnän keinoin säästää sinulta myös aikaa. Jos pitäisit itse henkilökohtaisesti yhteyttä kaikkiin tapaamiisi ihmisiin, jäisikö sinulle aikaa enää muuhun?

Sujuuko sinulta verkostoituminen mutta kiinnostavien ja laadukkaiden sisältöjen tuottaminen ei niinkään? Ota yhteyttä ja mietitään yhdessä, miten voin auttaa!

Onko sinulla paljon asiaa mutta vähän aikaa? Viestintätoimisto Lillukanvarsi tarjoaa ketterää viestintäapua. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *