Vältä tiedotteen sudenkuopat

Lehdistötiedote, mediatiedote, tiedote… Tunnetaankohan rakas lapsi vielä muillakin nimillä? Tiedote on siitä hauska tekstilaji, että se on helppo mokata. Näennäisen helppouden takana piilee muutama sudenkuoppa. 

1. Tiedotteen rakenne on aika tarkasti tietynlainen, ja siitä ei kannata poiketa. Kolumni tai blogipostaus voi lähteä mistä kulmasta vain ja edetä niin kuin kirjoittajalle parhaiten sopii. Tiedote lähtee mitä-missä-milloin -tiedoista, etenee tarkempaan kuvaukseen ja kommentteihin sekä päättyy lisätietoihin. Jos kaavaa ei noudata, päätyy hyvin pian toimittajan sähköpostin roskapostiin.

2. Kun tottumaton tiedotteen kirjoittaja joutuu asettamaan sanansa tiettyyn kaavaan, tulee tekstistä helposti tylsä. Kokemus vähitellen opettaa, minkälainen irrottelu voi vielä päätyä lehteen ja minkälainen ei.

3. Sinun uutisesi ei ole välttämättä median mielestä uutinen ollenkaan. Olet ehkä suunnitellut tapahtumaa monta pitkää kuukautta ja omistanut sille ison osan työajastasi. Tai olet lanseeraamassa tuotetta, joka tuo markkinoille jotakin aivan uutta. Kirjoitat tiedotteen, mutta sitä ei julkaista. Näin voi käydä, vaikka olisit kirjoittanut maailman parhaan tiedotteen. Siksi tiedotteeseen käytetty aika ja vaiva kannattaa käyttää hyväksi ainakin niin, että teksti julkaistaan omilla verkkosivuillasi.

Usein käy myös niin, että kokematon kirjoittaja ei osaa nostaa uutista omasta tiedotteestaan toimittajan bongattavaksi. Toimittaja ei välttämättä tiedä mitään esimerkiksi lämmityksestä, jolloin koko alan mullistava uudenlainen lämpöpumppu voi päätyä epäkiinnostavien pinoon, koska kirjoittaja ei ole osannut argumentoida innovaation merkitystä maallikolle.

4. Lähetät tiedotteesi väärään lehteen etkä muualle. Hesaria aika harvoin kiinnostaa, jos sitä lähestyy Kerava edellä. Sitä vastoin Keski-Uusimaan toimituksessa kiinnostutaan kunnolla vasta, kun tekstissä on hyvissä ajoin mainittu Kerava, Järvenpää, Tuusula, Sipoo tai Nurmijärvi. Sama pätee kaikkiin lehtiin, joiden nimessä on jokin alue. 

Tarvitsetko apua tiedotteen kirjoittamiseen? Ota yhteyttä, niin saat avuksesi ammattilaisen, joka on kirjoittanut kymmeniä tiedotteita ja saanut niistä mukavan osan läpi lehtiin.

(Jos Google ohjasi sinut tälle sivulle, kun etsit tietoa tiedotteen rakenteesta, tsekkaa tekemäni kalvot aiheesta. Kalvot on tehty yhdistystoimijoita ajatellen, mutta samat asiat pätevät kaikkiin toimijoihin, jotka haluavat maksimoida tiedotteensa mahdollisuudet mennä läpi.)

Onko sinulla paljon asiaa mutta vähän aikaa? Viestintätoimisto Lillukanvarsi tarjoaa ketterää viestintäapua sisällöntuotannossa, sosiaalisessa mediassa ja graafisessa suunnittelussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *